Väinamöinen kandlega, youtube |
Praeguseks on maavanemast
saanud siseministri alluvuses töötav, poliitiliselt määratud ametnik, kelle
ülesanne on esindada ministeeriumi huve ja olla „riigi valvas silm“. Maavanema
roll on taandunud järelvalve teostamisele ning maakonna rahvas on tegelikult
läbirääkimistel riigiga ilma esindajata.
Lisaks on meie maaomavalitsuste
ühendus taandatud MTÜks. Ning kuna tegemist pole avalik-õigusliku üksusega, ei
pea keskvalitsus omavalitsustega läbirääkimistel otsima kompromisse. Piisab kui
kirjutada omavalitsuste ettepanekute lahtrisse lakooniline „arvesse võetud“ ja
nende ettepanekutest teerulliga üle sõita, nagu ka enamasti tehakse. Soomes
näiteks ei võeta vastu ühtki omavalitsusi mõjutavad seadust, ilma et selleks
poleks olemas kohalike maaomavalitsuste liidu jah-sõna.
Enne Euroopa Liiduga
liitumist oli omavalitsustel maakonna tasandil investeeringute üle otsustamiseks
baasraha, mille ühine majandamine edendas kohalike omavalitsuste vahelise koostöö
kultuuri. Nüüd on omavalitsused sunnitud eurorahade pärast pidevalt konkureerima
ning see süvendab niigi puudulikku koostööd.
Paraku oleme
regionaalpoliitikaga olukorras, kus Eesti riik ei investeeri enam ise
väikelinnade ja maapiirkondade arengusse, eraldades vaid eurorahasid, mis lõppevad
juba kuue aasta pärast. Kuid kuna riigiveski jahvatab aeglaselt, tuleb juba
täna langetada otsuseid, et seda probleemi ennetada. Investeeringud väikelinnadesse
ja maapiirkondadesse on hädavajalikud, et tõmmata käima kohalikku ettevõtlust
ja luua töökohti.
Kasvõi riigi raha toel ja
omavalitsuse eestvedamisel rajatud kohalik sooja-elektri koostootmisjaam annaks
suurepärase võimaluse pakkuda ettevõtetele soodsamat energia hinda, looks
lisaraha teenimise võimaluse kohalikule metsaomanikule, saaks käivitada kohaliku
graanulite või mööbli tootmise jne. Sellega seoses oleks näiteks tarvilik
seadustada energiaühistud, kuid hetkel pole omavalitsustel oma „häält“ riigiga
suhtlemisel.
Investeering kolhoosi
ajal ehitatud majade soojustamisse annaks tööd ja leiba kohalikele ehitajatele.
Väikekooli juurde rajatud õpetaja-abi või koolipsühholoogi töökoht parandaks
kohalike teenuste tarbimist. Spordi- ja kultuurirajatistega käiksid kaasas
töökohad, mis aitavad hoida elu maal, kuid kui aeg neid eurorahade abil rajada
ja renoveerida on läbi saamas. Võimalusi kohalikeks investeeringuteks on palju.
Praegu ei eralda riik maakondadele
investeeringuteks raha, mille kasutuse üle nad saaksid ise otsustada. Raha
eraldatakse ettevõtjate „tagant lükkamise“ põhimõttel arendustegevuseks, kuid
kohalik ettevõtlus vajab hoopis „eest vedamise“ raha ehk riigihankeid ja
suurenevat kohalikku nõudlust.
Elu edendamine
väikelinnades ja maapiirkondades on komplekt erinevaid teemasid, mida tuleb
käsitleda koos. Selle pärast peavad omavalitsused saama endi seast määrata
maavanema. Kohalik vanem aitaks omade seas leida ühisosa ning suudaks ametnikele,
kes asuvad erinevates ja tihti teineteisega mitte suhtlevates asutustes,
selgeks teha, kuidas edendada elu äärealadel.
Võiks ju näiteks unistada,
et kui mõni ettevõtja rajab väikelinna tootmise, mis annab tööd 50-le
inimesele, siis võiks kohalikul omavalitsusel olla võimalus saada
transporditoetust näoga tema poole olevast maakonna valitsusest. Seeläbi saaks
tagada sobiva graafikuga bussitranspordi, et töötajad kaugemalt maakonna
nurkades igapäevaselt liikuma panna. Praegu käivad bussid nii harva, et
inimesed nendega enam ei arvesta.
Teine oluline
võtmeküsimus on investeeringud haridusse ja töökohad kohalikes koolides. Et
kohalik elu oleks üldse võimalik, tuleks põhikoole alles hoida ja riiklike
toetustega aidata omavalitsustel sinna luua lisatöökohti. Aga kuivõrd
regionaalpoliitika pole haridusministri asi, siis sellist vaadet asjadele sealt
ei tule. Vaja on omade seast pärit maavanemat, kes näeb kohalikku tervikpilti.
Imre Mürk
No comments:
Post a Comment